Brekr, de legale Fatbike

Fatbikes.......wel of niet verbieden?

Er is een hoop om de fatbike te doen. Overal in het nieuws kom je berichten tegen over ongelukken met fatbikes, jongeren die met veel te hoge snelheden voorbij scheuren, gevaarlijke situaties, noem maar op. Uit frustratie en ergernis wordt er van alles geroepen: verbieden, helmplicht, leeftijdsgrens, regels, regels en nog eens regels. Maar eigenlijk is het niet zo ingewikkeld, de wet- en regelgeving is er al. Daar moet alleen op gecontroleerd en vervolgens gehandhaafd worden. Helaas hebben de handhavers de middelen en capaciteit niet om dit intensief en op grote schaal uit te voeren. Meer regelgeving heeft dus geen nut want ook die moet gehandhaafd worden.

Misschien is het handig om eerst even wat feitjes en weetjes op een rij te zetten. Om even wat duidelijkheid te scheppen over wat een fatbike is en wat de wettelijke regels zijn.

Wat is een Fatbike?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen een fatbike is gewoon een elektrische fiets met dikke (fat) banden. Daarom zijn de regels van de elektrische fiets oftewel de e-bike van toepassing. Dat betekent dat een fatbike, net als een e-bike, motorisch maar mag ondersteunen tot 25km/u (250Watt) en je een trapbeweging moet maken om de motor te laten werken. Trap je niet dan moet de motor uitschakelen en dus de ondersteuning wegvallen. De e-bikes of fatbikes die tot snelheden ruim boven de 25km/u ondersteunen en/of van een gashendel voorzien zijn waardoor je niet hoeft te trappen, vallen onder de snor-, bromfietswetgeving. Net als de speedbike en moeten voorzien zijn van kenteken en hebben helmplicht.

De fatbikes die we de laatste tijd veelal rond zien rijden en waar velen zich geel, groen en paars aan ergeren, zijn niets anders dan illegale e-bikes. Ze gaan veel harder dan 25 km/u en vaak zit er een gashendel op waardoor je niet hoeft te trappen. Die illegale praktijken vallen in dezelfde categorie als het opvoeren van e-bikes of van bromfietsen. Het mag gewoon niet.

Waarom zien we ze nu zoveel rondrijden? Het hippe uiterlijk van de fatbike spreekt een grote groep jongeren aan, die zich makkelijk wil verplaatsen, een alternatief zoekt voor het openbaar vervoer of de gewone fiets, maar het uiterlijk van een reguliere e-bike niet trendy genoeg vindt. Bovendien wordt er een link gelegd met het invoeren van de helmplicht op de snorscooter. Jongeren hebben deze groep scooters afgelopen jaar massaal laten staan vanwege de helmplicht en hebben in de fatbike een alternatief gevonden om hip en zonder helm rond te kunnen rijden.

Bij de bron aanpakken

Er zijn fabrikanten en leveranciers die fatbikes, met niet wettelijk toegestane specificaties, hier in Nederland op de markt hebben gebracht, vaak tegen dumpprijzen. Tevens worden er opvoersetjes aangeboden waarmee je de fatbike makkelijk kunt opvoeren. Het is helaas wettelijk toegestaan dergelijke producten te verkopen. Je mag ze alleen niet op de openbare weg gebruiken (alleen op eigen terrein). Een gedeelte van de oplossing ligt dus in het verbieden van de verkoop van dergelijke illegale (fat)bikes en opvoersetjes. Dus bij de bron aanpakken. Dit in combinatie met handhaven zou een goede manier zijn om de illegale fatbikes en ook de illegale e-bike van de weg te halen.

Maar de oplossing ligt niet alleen bij verbieden en handhaven. Ook bij volwassenen en ouders ligt een stuk verantwoordelijkheid. Helaas zijn er blijkbaar ouders die het goedkeuren dat hun kinderen op dergelijke illegale e-bikes rondrijden met alle gevolgen van dien.

Brekr en het convenant

Gelukkig zijn er ook legale fatbikes in de markt verkrijgbaar. Merken die wel aan de wet en regelgeving voldoen. Deze legale merken hebben veel last van het slechte imago van de fatbike. Daarom hebben zij zich samengepakt en een fatbike convenant afgesloten. Meer informatie over de fatbikes en het convenant vind je op onderstaande site.

www.veilige-fatbikes.nl

Het Nederlandse BREKR is één van die merken. Zij hebben een super gave fatbike ontwikkeld die voldoet aan de regelgeving. Hij is begrenst bij 250 Watt of 25km/u., opvoeren is niet mogelijk en de gashendel ontbreekt. Je moet dus trappen net als op een gewone e-bike. Dus eigenlijk zoals een fatbike hoort te zijn. Een onderscheidend vervoersmiddel, geheel van deze tijd en lekker eigenwijs. De ANWB heeft zijn vertrouwen in BREKR uitgesproken door de fatbikes van dit merk weer verzekerbaar te maken binnen hun fietsverzekering. BREKR is niet alleen bekend vanwege de fatbike maar ook vanwege de stoere elektrische bromfiets. Bovendien kun je de BREKR naar wens personaliseren. Kijk eens op de website voor inspiratie. www.brekr.com

Cas & Esmee - fotoset 1.2

Binnenkort bij Green2Go verkrijgbaar

Binnenkort zijn de fatbikes van Brekr ook verkrijgbaar in onze Green2Go shop. Ben je nieuwsgierig geworden naar de fatbikes van Brekr en wil je meer informatie? Kom gerust naar onze Green2Go shop voor een proefrit.